Fotografie Health Forum

Taxa clawback amenință producția autohtonă de medicamente

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Se încarcă...

Fotografie Health ForumBusinessMark a organizat evenimentul ”Health Forum”, pe 21 noiembrie 2014, la Hotel Radisson Blu din București. Forumul și-a propus să vină în întâmpinarea specialiștilor din sectorul sănătății și din cel farmaceutic cu discuții utile asupra problemelor cu care se confruntă sistemul în România, dar și să descopere prosibile soluții pentru provocările fiscale și legislative specifice.

Vorbitorii primei sesiuni de discuții au fost: Bogdan Chiriţoiu, Președinte, Consiliul Concurenței, Laurenţiu Mihai, Director Executiv, APMGR, Robert Popescu, Președinte, ADRFR, CEO A&D Pharma, Sorin Paveliu, Expert politici sănătate, Societatea Academică din Romania (SAR) și Ruxandra Tarlescu, Senior Manager, Consultanță Fiscală, PwC România.

”Principiul nostru enunțat de acum doi ani este să fie cumva favorizate genericele pentru că produsele patentate prin lege sunt un monopol și au o marjă mai mare de profit. Atunci pot să le aplic un procent clawback mai mare decât în cazul genericelor care oricum au produse concurente. De aceea am susținut mereu calwbackul diferențiat. Pe de altă parte, aceasta taxă este la a 5-a ediție și mi se spune că lucrurile arată din ce în ce mai bine”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, Președinte, Consiliul Concurenței.

Laurenţiu Mihai, Director Executiv, APMGR, este însă de părere că situația generată de această taxă este din ce în ce mai gravă, circa 200 de locuri de muncă fiind desființate din această cauză pe acest final de an.

”Lucrurile nu stau deloc mai bine în ceea ce privește clawback-ul. Stau chiar mai rău. Vorbim de o creștere a procentului nesusținută de nicio dovadă din piață. Ultima reglementare face și mai puțin transparent sistemul de calcul. Nu există niciun vânzător de medicamente cu creșteri semnificative, dar procentul de clawback crește. Nu putem să analizăm datele pentru că sistemul de calcul nu este transparent”, e afirmat Laurenţiu Mihai.

Potrivit acestuia, industria pe care o reprezintă asigură 67% din tratamentele aplicate în România și este una dintre cele 10 ramuri care ar putea să aducă bani în țară.

”Aș vrea să privim piața farmaciilor din România atât din prisma importanței pentru pacienți cât și din prisma importanței ca operatori economici. Această piață este total reglementată începând de la prețurile de la producător, adaosurile care pot fi aplicate și așa mai departe. Practic totul este reglementat. Sigur că este foarte important să dăm pacienților cel mai bun acees la serviciile de sănătate, dar este la fel de important să ne uităm și la cel de-al doilea aspect pentru că riscăm să introducem niște dezechilibre care să facă piața mai puțin funcțională”, a declarat Robert Popescu, Președinte, ADRFR, CEO A&D Pharma.

Potrivit acestuia, o farmacie din România vinde în medie de 200.000 de euro pe an, foarte puțin comparativ cu alte țări europene.

”România produce exclusiv generice, prin intermediul a circa 30 de producători. Este foarte important să ai acești producători în țară. Dacă UE ne interzice să facem măsuri protecționiste mi se pare de neacceptat să avem un Guvern care să distrugă producția românească de medicamente generice. Asta face această taxă de clawback”, a declarat , Sorin Paveliu, Expert politici sănătate, Societatea Academică din Romania (SAR).

Ruxandra Tarlescu, Senior Manager, Consultanță Fiscală, PwC România, a atras atenția asupra condițiilor privind sponsorizarea prevăzute de Legea nr. 32/1994 privind sponsorizările.

“În cadrul activităților de sponsorizare se interzice ca sponsorul sau beneficiarul să efectueze reclamă sau publicitate comercială, anterioară, concomitentă sau ulterioară în favoarea acestora sau a altor persoane”, a explicat specialistul PwC România.

Vorbitorii celei de-a doua sesiuni au fost: Petru Crăciun, Director General, Cegedim, Roxana Gherman, Senior Analyst, Bucharest Office – Central and Eastern Europe, SACE SpA, Wargha Enayati, Chairman of the group, Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria și Mihaela Scărlătescu, Avocat Senior Extern, D&B David și Baias.

”Înainte de criza economică, România era cea mai atractivă țară din punct de vedere farmaceutic. Exista un val de optimism care, împreună cu alți factori, făcea din România o piață atractivă. În ultimii ani s-au schimbat foarte mult lucrurile. Sigur, criza a determinat toate companiile să-și delimiteze prioritățile altfel. Criza ne-a adus la limita de profitabilitate normală, dar vreau să semnalez partea etică a problemei pentru că toată lumea ar trebui să aibă drepturi egale și dreptul la tratament”, a declarat Petru Crăciun, Director General, Cegedim.

Wargha Enayati, Chairman of the group, Rețeaua Privată de Sănătate Regina Maria, a atras atenția asupra bugetului mic destinat sănătății în România, dar și asupra nemulțumirii pacienților pentru serviciile din sectorul de stat, nemulțumire care îi determină să aleagă sectorul privat.

”În urmă cu 5 ani erau 2.000 de nașteri în București pe lună, în 10 spitale. Acum sunt 1.000 de nașteri la stat pe lună tot 10 spitale care funcționează în continuare. Numărul nașterilor în cadrul spitalelor private a crescut mult în ultimii ani. De aceea cred că ar trebui să fie echilibrată balanța între stat și privat și chiar să fie închise spitalele care nu au pacienți. Trebuie să existe schimbări strategice pentru ca pacienții să poată alege liber între stat și privat”, a declarat Wargha Enayati.

Mihaela Scărlătescu, Avocat Senior Extern, D&B David și Baias, a citat un Raport al Comisiei Europene din data de 26.06.2014, din care rezultă că industria farmaceutică europeană este apreciată ca un sector strategic pentru economia europeană.

”La nivelul anului 2013, industria pharma europeană a comercializat servicii şi produse pharma în valoare de 156,9 miliarde Euro, exportând servicii şi produse pentru suma de 107,4 miliarde Euro şi contribuind în mod semnificativ la creşterea puterii economice a UE”, a declarat Mihaela Scărlătescu.

De aceea, interesul pentru industria pharma este extrem de crescut, inclusiv pe segmentul de M&A.

”SACE nu furnizează finanțare directă, dar facilitează obținerea finanțării bancare sau comerciale în cazul în care achizitionați echipamente și servicii de la firme din Italia, sau în cazul în care sunteți filiala din România a unei firme italiene”, a declarat Roxana Gherman, Senior Analyst, Bucharest Office – Central and Eastern Europe, SACE SpA.

Potrivit acesteia, SACE are în Europa Centrală și de Est o expunere de 2,14 miliarde euro și o expunere de 497 milioane euro în Romania.

Alte teme dezbătute au fost:

  • Noile pachete de servicii medicale de bază. Efecte asupra relației sistem public -sistem privat de sănătate.
  • Informatizarea sistemului de sănătate: rețeta electronică, dosarul medical, cardurile de sănătate – un succes?
  • Cardurile de sănătate obligatorii – efecte pe termen scurt, mediu si lung.
  • Asigurările de sănătate private și abonamentele private. Evoluție.

Forumul a fost organizat cu sprijinul APMGR.

Partenerii evenimentului au fost: SACE și Biroul de Traduceri Champollion.

Partenerii media au fost: Legal Magazin, Profit360, Catalog-cursuri.ro, Jurnaluldeafaceri.ro, Promoafaceri.ro, Calendar evenimente, Business 24, Ziare.com, Market Watch, Debizz, Learn & Go, 4 Career și MLM News.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie care oferă servicii integrate de B2B, oferind clienţilor săi  modele de dezvoltare complexe, conectându-i în mod direct cu mediul de afaceri şi creând oportunităţi de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât și prin serviciile de B2B Public Relations oferite, BusinessMark își propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare și promovare centrate pe business matchmaking și crearea de oportunități de dezvoltare. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi www.business-mark.ro .

Iti place articolul? Da-i Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

NEWSLETTER
* = câmp necesar