romeo cazanescu

De ce sunt vânzările directe jobul viitorului – de Romeo Căzănescu

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 votes, average: 4,63 out of 5)
Se încarcă...

romeo cazanescu

De curând am fost pus de un prieten într-o situaţie ipotetică: cum ar fi să ţin un curs la o facultate de economie şi să le prezint studenţilor ce înseamnă vânzările directe şi care ar fi potenţialul acestei pieţe? Ipotetic doar, pentru că nu am veleităţi de dascăl, dar recunosc că mi-a plăcut exerciţiul şi aş putea prezenta multe detalii interesante din domeniu. Subiectul a apărut în contextul unei discuţii mai ample despre antreprenoriat, creşterea constantă a industriei de vânzări directe din ultimii ani în paralel cu provocările de pe piaţa muncii în special pentru tineri. Este important să menţionăm că, deşi nu sunt sinonime, „activităţile independente” şi „antreprenoriatul” sunt puternic corelate. Activităţile independente, cu alte cuvinte „începerea unei afaceri pe cont propriu”, sunt o condiţie prealabilă pentru a deveni antreprenor. Pe lângă autonomie şi independenţă financiară pe care o asigură la nivel individual, aceste activităţi sunt factori esenţiali de stimulare a creşterii economice. În ciuda problemelor economice, există dovezi care arată că, pe măsură ce piaţa muncii se contractă, activităţile independente cresc. În acest context, cred că vânzările directe sunt o industrie care s-a reinventat permanent şi a ţinut pasul cu decenii de schimbări şi provocări economice şi sociale. E momentul acestei industrii. Niciodată nu a existat un context mai favorabil pentru cei care doresc să preia controlul deplin asupra vieţii lor, iar numărul antreprenorilor creşte an de an în toate ţările. Nu cred că există o cale mai simplă de a îmbrățișa spiritul antreprenorial decât prin vânzările directe. Prin urmare, prima mea remarcă în faţa unor tineri la început de drum ar fi să se bucure sincer când privesc în faţă: au mult mai multe oportunităţi de a face antreprenoriat acum decât aveam noi înainte. În trecut, cine dorea să îşi pornească propriul business făcea un pas curajos, dar foarte riscant şi cel mai sigur era să faci parte într-o companie mare sau să lucrezi într-o instituţie la stat. Acum se poate. Prin vânzări directe oricine poate deveni antreprenor fără necesitatea de a investi mult financiar şi fără riscuri majore. Este o industrie accesibilă unde se pot face mulţi bani. Câştigul variază însă de la individ la individ şi depinde de cantitatea de efort, muncă şi dedicaţie pe care şi-o asumă fiecare.

Mai departe le-aş vorbi de un termen foarte atrăgător pentru generaţia tânără: libertate. Când eşti propriul sef, poţi alege când munceşti, cum munceşti şi cu cine colaborezi. Un job în vânzări directe este unul foarte flexibil, oferă libertate de mişcare: se poate face în paralel cu alt job, cu studiile, în regim part time, full time, poate fi o activitate de weekend sau de seară. Funcţionează individual sau în echipă. În Herbalife România, de exemplu, există foarte multe cupluri şi familii care şi-au dezvoltat cu succes business-ul împreună.

Mi-aş continua prezentarea vorbind puţin despre potenţial. Există puţine joburi care vin la pachet cu „instrucţiuni de folosire” clare şi susţinere permanentă. Oricine devine distribuitor beneficiază constant de training-uri profesionale, cursuri de pregătire şi suportul celor cu experienţă. Există deja un model de business bine pus la punct si uşor de explicat. Dincolo de obţinerea unui profit şi a succesului, antreprenoriatul de acest tip înseamnă excelenţă pe toate planurile. Vânzările directe te dezvoltă profesional, cognitiv, emoţional şi social. Cunosc oameni care au început de jos şi au avut în scurt timp o dezvoltare spectaculoasă şi foarte complexă.

În ultimul rând, aş vorbi despre viitor şi provocări. Piaţa muncii se schimbă, iar industriile sunt nevoite să ţină pasul cu aceste schimbări. Mă refer aici în special la crearea de noi aptitudini. Herbalife a efectuat în 2012 – 2013 un amplu studiu intitulat „O societate bazată pe venituri multiple”, incluzând 5000 de europeni, pentru a înţelege atitudinile acestora faţă de lucrul în regim part-time, faţă de oportunităţile legate de obţinerea veniturilor suplimentare şi provocările profesionale. Aş evidenţia doar  o parte dintre concluziile importante ale studiului, relevante pentru generaţia tânără. În întreaga Europă, s-a observat o schimbare a aptitudinilor cerute pe piaţa muncii, iar tipurile de activităţi întreprinse de tineri s-au modificat semnificativ. Potrivit lui David Grubb, expert în cadrul Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), există indicii clare care arată că viitoarea generaţie de europeni va avea nevoie de aptitudini mai generale pentru a se adapta la cerinţele unei pieţe a muncii schimbătoare. Această observaţie este valabilă mai ales în cazul celor sub 25 de ani. Se consideră că actuala „nepotrivire” a aptitudinilor profesionale ale tinerilor din Europa ar contribui la intrarea în şomaj a unuia din cinci tineri europeni, aceştia fiind denumiţi uneori „generaţia pierdută”. În loc să se adapteze la o piaţă a muncii în schimbare şi să-şi însuşească un set de aptitudini generale, din ce în ce mai mulţi tineri urmează studii universitare, încercând să se protejeze de realităţile pieţei prin obţinerea de calificări suplimentare în sistemul de învăţământ academic. Această tendinţă este demonstrată şi de un raport recent al ONU, care arată că mulţi tineri de azi nu cred că este în avantajul lor să caute un loc de muncă în mod activ. În schimb, preferă să rămână la studii până când se iveşte oportunitatea „potrivită”. Prin urmare, tinerii din ziua de azi sunt foarte educaţi, având studii superioare în domenii specifice, însă sunt din ce în ce mai precar dotaţi cu aptitudinile transferabile de afaceri care sunt esenţiale pentru a le permite să reuşească pe o piaţă a muncii flexibilă. Nepotrivirea dintre aptitudinile însuşite prin educaţie şi cele cerute de piaţa muncii afectează fiecare aspect al trecerii către o piaţă a muncii flexibilă şi dinamică. Încrederea în forţele proprii, autonomia şi elanul personal sunt caracteristici care vor domina piaţa muncii în viitor, iar toate pot fi cultivate prin dezvoltarea aptitudinilor generale de management, planificare şi comunicare. Vânzările directe sunt un tip de business care se sincronizeaza foarte bine cu aceste tendinţe de pe piaţa muncii şi le-aş recomanda tinerilor care au potenţial şi nu se tem de provocări.

Autor: Romeo Căzănescu, Country Director Herbalife România şi Moldova. Căzănescu este un manager cu experienţă,  având la activ 20 de ani de experienţă profesională în vânzări, marketing, strategie şi dezvoltare de business şi management de tip joint venture. A lucrat pentru companii importante din FMCG, logistică şi imobiliare, cum ar fi Nestle Romania, Conarg Real Estate, Cosmos Trading şi First Romanian Distribution.

Iti place articolul? Da-i Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

NEWSLETTER
* = câmp necesar