seldia_2015conductcover2

Ce să faci şi ce să nu faci în vânzările directe. Codul de Conduită adoptat de Seldia

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Se încarcă...

seldia_2015conductcover2Seldia, Asociaţia Europeană de Vânzări Directe, a adoptat un Cod de Conduită pentru a garanta că relaţiile dintre companii, vânzătorii direcţi şi clienţi sunt bazate pe încredere şi corectitudine.

Companiile membre ale Seldia sunt obligate să adopte şi să aplice acest Cod de Conduită ca o condiţie a admiterii sau a continuării apartenenţei la Asociaţie.

Detaliile complete ale Codului de Conduită se specifică să fie solicitate de la fiecare Asociație membră Seldia. Printre cele 28 de asociaţii naţionale de vânzări directe şi 16 corporaţii membre Seldia, figurează și Asociaţia Companiilor de Vânzări Directe din România – ACVD, care însă… nu poate fi contactată, site-ul acesteia fiind indisponibil de multă vreme. Să vedem totuși cum arată acesta.

Codul de Conduită adoptat de Seldia indică în mod clar ce să faci şi ce să nu faci în vânzările directe.

Ca şi consumator, pot să cer:

  1. Transparenţă

De la începutul contractului cu un client, vânzătorul direct trebuie să îi ofere consumatorului informaţiile prevăzute prin lege (Directiva privind drepturile consumatorului european).

  1. Dreptul de a se răzgândi şi returnarea bunurilor

Vânzătorii direcţi trebuie să-i informeze pe consumatori asupra posibilităţii de a se răzgândi (în 14 zile), perioadă în care cumpărătorii au dreptul de a obţine rambursarea oricărei plăţi sau a oricărui produs tranzacţionat.

  1. Garanţia şi service-ul de după vânzare

Termenii garanţiei, detaliile şi limitarea service-ului de după vânzare, numele şi adresa celui care oferă garanţia, durata şi posibilităţile de remediere oferite cumpărătorului trebuie să fie trecute clar în factură sau în acte adiţionale sau să fie furnizate odată cu produsul.

  1. Respect pentru viaţa privată

Vânzătorii direcţi nu trebuie să ia contact cu clienţii la ore şi în stiluri considerate invazive. Vânzătorii direcţi trebuie să ia măsurile necesare pentru a asigura protecţia oricărei informaţii private furnizate de clientul actual sau potenţial.

  1. Corectitudine

Vânzătorii direcţi nu trebuie să abuzeze de încrederea consumatorilor individuali şi sunt obligaţi să respecte lipsa de experienţă comercială a clienţilor.

Vânzătorii direcţi nu trebuie să exploateze vârsta consumatorilor, boala, infirmităţile fizice sau psihice, credulitatea, deficienţa de a înţelege sau absenţa cunoaşterii limbajului.

Companiile şi vânzătorii direcţi trebuie să se abţină de la a folosi comparaţii care ar putea induce în eroare sau care sunt incompatibile cu principiile unei concurenţe corecte. Conduita lor trebuie să fie în conformitate cu legea europeană.

  1. Performanţă

Orice comandă trebuie onorată cât mai repede posibil, în orice caz în cel mult 30 de zile din ziua următoare celei în care consumatorul semnează contractul, cu excepţia cazului în care părţile se înţeleg altfel.

Cumpărătorul trebuie informat dacă firma sau vânzătorul direct nu pot să-şi îndeplinească partea din contract din cauză că produsul comandat nu este disponibil.

  1. Înţelegere gratuită pentru consumator

Clientul beneficiază de o procedură de mediere care i se acordă gratuit în cazul litigiilor nerezolvate cu o companie de vânzări directe.

Ca vânzător, pot să cer:

  1. Recrutare corectă

Companiile şi vânzătorii direcţi nu trebuie să utilizeze practici de recrutare amăgitoare, incorecte sau greşite, în interacţiunea lor cu vânzătorii direcţi existenţi sau potenţiali.

  1. Transparenţă

Informaţiile furnizate de companie vânzătorilor ei direcţi şi potenţiali privind avantajele şi drepturile la oportunităţi şi conexe, obligaţiile, costurile standard şi cheltuielile trebuie să fie precise şi complete. Companiile nu au voie să prezinte avantajele oportunităţilor de vânzări niciunui recrut într-o manieră falsă şi amăgitoare.

  1. Venituri reale şi corecte

Companiile şi vânzătorii direcţi trebuie să nu prezinte greşit actualele sau potenţialele vânzări şi venituri vânzătorilor lor direcţi. Indicaţiile date potenţialilor vânzători direcţi despre veniturile care pot fi obţinute trebuie să fie reale şi corecte. Cererile de câştig şi toate avantajele provenite din oportunităţi de business trebuie să fie efective şi documentate.

  1. Cheltuieli rezonabile

Investiţia iniţială reprezentând cheltuielile pentru a avea acces la oportunităţile de afaceri trebuie să fie rezonabilă.

Companiile sunt obligate să le interzică vânzătorilor direcţi marketingul sau obligarea altora de a cumpăra orice alte materiale care nu sunt conforme cu politicile şi procedurile companiei.

  1. Respect pentru viaţă privată

Companiile şi vânzătorii direcţi trebuie să contacteze vânzătorii direcţi doar într-o manieră rezonabilă şi în timpul unor ore rezonabile, luând măsurile necesare pentru a se asigura că toate informaţiile private sunt protejate.

  1. Dreptul de retragere

Vânzătorul direct trebuie să beneficieze de o perioadă de cel puţin 14 zile calendaristice, în care să se retragă din acordul său de membru fără penalităţi şi fără a invoca un motiv.

  1. Recuperarea garanţiei

Când un vânzător direct îşi opreşte afacerea, compania ar trebui să răscumpere toate produsele vandabile necomercializate de către vânzătorul direct în ultimele 12 luni. Vânzătorul direct va primi un minimum de 90% din preţul de achiziţionare.

O companie ar trebui să nu ceară sau să încurajeze vânzătorii direcţi să achiziţioneze un produs în stoc, în cantităţi nejustificat de mari.

  1. Educaţia şi formarea

Companiile ar trebui să ofere educaţie şi formare profesională adecvată pentru a le permite vânzătorilor direcţi să opereze în mod etic, inclusiv informaţii privind codurile de etică şi despre piaţă şi produs. 

Training-urile ar trebui să fie gratuite sau la preţuri rezonabile.

Acestea sunt, pe scurt, prevederile noului Cod de Conduită, adoptat de Seldia, Asociaţia Europeană de Vânzări Directe. Organizaţia înfiinţată în 1968 reprezintă industria vânzărilor directe în Europa şi are ca misiune nu doar să susţină vânzările directe în faţa instituţiilor UE, dar şi să se asigure că politicile Uniunii Europene şi cele naţionale ţin cont de beneficiile şi avantajele industriei, ca şi de contribuţia ei la economiile naţionale. Iar în Uniunea Europeană există cea mai mare parte a pieţii continentale de vânzări directe – 20 miliarde euro faţă de 24,5 miliarde în toată Europa.

Iti place articolul? Da-i Share:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

NEWSLETTER
* = câmp necesar